Den Oversete Krop - Samskabt værk med Steno Museet og Aarhus Efterskole

Tekst fra Steno Museet: Vinderne af opgaven om at samskabe et værk med elever om angst blev Amanda Kessaris og Ida Fonslet:
"Vi ønsker at skabe et tekstilværk i samarbejde med de unge, hvor hver elev bidrager med broderede afbildninger af angst. Det langsommelige arbejde kræver nærvær og tålmodighed, og det bløde håndværks gentagne bevægelser kan virke stress- og angstnedsættende."
Da Steno Museet i januar 2025 åbnede udstillingen Den Oversete Krop, blev det første skridt taget i et større udstillingsprojekt om, hvordan den biologiske kvindekrop historisk og stadig i dag er underrepræsenteret i medicinsk forskning. Den næste udstilling, som de to kunstværker bliver en del af, åbner i maj 2026, og sker i samskabelse mellem forskere, skoleelever og kunstnere.
Vi glæder os meget til at opleve værkerne og til hele samskabelsesprocessen.
Deltagere i projektgruppen bag udstillingen er:
Anne Sofie Bomholt Larsen, projektleder & koordinator, Institut for Biomedicin
Felicity Davis, associeret professor, Institut for Biomedicin
Silke Blair Chalmers, Postdoc, Institut for Biomedicin
Ida Vogel, klinisk professor, Institut for Klinisk Medicin
Nina Rågård, forsker, Institut for Klinisk Medicin
Ulrik Bak Kirk, projektleder FEMALE, Institut for Folkesundhed
Christine Parsons, professor, leder af Interacting Minds Centre
Morten Arnika Skydsgaard, inspektør for medicinhistorie, Science Museerne
Susanne Sindberg Kirkfeldt, arkitekt, Science Museerne
Ella Paldam, vicedirektør og formidlingschef, Science Museerne
Kamma Lauridsen, museumsformidler, Science Museerne
Støttet af: Novo Nordisk Foundation