Hjemmesteder - KVART Galleri - 2025

I udstillingen Hjemmesteder undersøger Amanda Kessaris (DK/USA, 2001) hjem og identitet som flydende begreber. Hun benytter et forgængeligt medie som hedder anthotypi – en langsom fotografisk proces, hvor hun over flere måneder fremkalder billeder med hjemmelavede plantebaserede emulsioner. Gennem denne proces bringer hun både sine egne minder og dem, der er konstrueret af andre gennem dokumentation og hukommelse, til live. Planterne, som hun anvender i fremkaldelsen, er både hjemmehørende og ikke-hjemmehørende arter fra de steder, hun har kaldt hjem. De afspejler hendes tilstand som både insider og outsider.
Udover de analoge medier arbejder Kessaris også med digitale elementer som PNG-filer og fotografier, som smelter sammen med grafisk håndværk og den amerikanske patchwork-tradition. Denne blanding af analoge og digitale materialer skaber værker, der befinder sig i et krydsfelt mellem pixels og stof, et rum, hvor de to medier mødes og udfolder sig.
Mødet mellem det digitale og det analoge giver Kessaris mulighed for at reflektere over en verden præget af 'content overload' og nostalgi, hvor forbrug og overproduktion ofte udvander det, som betyder mest. Gennem sine materialer og motiver bringer hun elementer af forgængelighed ind som en kommentar til de værdier, der både binder og adskiller os.
I hendes værker fungerer digitale PNG-filer både som et blankt lærred og et negativt rum – et sted for det, der har været, måske aldrig har været, eller måske vil komme til at fylde rummet. Det er et rum, hvor tid og tilhørsforhold konstant er i bevægelse.
Kessaris' værker reflekterer hendes erfaring med at have mange hjem, men særligt det, hun har kaldt hjem længst – en by i Syd Californien. Det er et sted, hun både elsker og savner, men også et sted, hun skammer sig over og aldrig har følt sig helt tryg i. Som dansker i USA og amerikaner i Danmark føler hun sig splittet og bærer på en sorg over de katastrofer, der rammer hendes hjemland, som naturkatastrofer og social uretfærdighed, samt de konstante tab af hjem, hendes nærmeste har oplevet gennem brande og deportationer. Hendes værker portrætterer et forgængeligt hjem, der rummer både fortid, nutid og fremtid.
Amanda Kessaris er en dansk/amerikansk kunstner og tredjeårsstuderende på Århus Kunstakademis 4-årige uddannelse Hendes værker har været udstillet i både Danmark og internationalt på bl.a. KØN Museum (DK), Kunstnernes Efterårsudstilling på Den Frie Udstillingsbygning (DK), Ovenpå CPH (DK), Tinghuset (DK), og Galleri Blunk (NO).
Udstillingen er åben for alle, og der vil blive afholdt fernisering d. 25 april fra kl. 15-19.
Kvart Galleri, Montanagade 45B, 8000 Aarhus C
Fernisering d. 25. april 15-18:30
26. april – 31. maj 2025 (lørdage 12-16)